Vydáno dne 29.04.2012
Od roku 2011 vešla v platnost nová maturita, která se více či méně liší od té původní. Jaké změny přináší, z čeho se skládá a jak je hodnocena je popsáno v tomto článku.
Maturitní zkouška ze španělského jazyka je připravována tak, aby byla v budoucnu srovnatelná s referenčními úrovněmi B1 a B2 mezinárodní škály jazykových úrovní.
Maturitní zkouškou ze španělského jazyka na základní úrovni obtížnosti jsou primárně ověřována všeobecná témata a dovednost žáka reagovat v běžných situacích. Nad rámec všeobecných témat a běžných situací je v ústní části maturitní zkoušky ponechán prostor pro specifická/odborná témata a specifické situace a dovednosti, které si škola stanovuje sama.
<h3>Základní úroveň obtížnosti</h3> | |||
Dílčí zkouška | Váha | Dovednost/kompetence | Vymezený čas |
DIDAKTICKÝ TEST | 50% | Poslech | 35 min. |
Čtení a jazyková kompetence | 60 min. | ||
PÍSEMNÁ PRÁCE | 25% | Písemný projev | 60 min. |
ÚSTNÍ ZKOUŠKA | 25% | Ústní projev a interakce | 15 min. |
<h1> Části maturitní zkoušky</h1>
<h2> Didaktický test</h2>
V didaktickém testu žáci pracují postupně se dvěma samostatnými sadami testových materiálů. Každá sada obsahuje testový sešit a záznamový arch na zaznamenání odpovědí žáka. Na titulní straně každého testového sešitu je uvedeno, jak postupovat při práci s testovým sešitem a při řešení testových úloh, kam a jak zapisovat řešení, jaké bodování je použito, jaký je vymezený čas na řešení úloh, jaké pomůcky je povoleno používat během testování apod.
Poslech – testový sešit je rozdělen na čtyři části, které jsou uvedeny instrukcemi12 v českém jazyce. Žák má během poslechu vymezený čas na seznámení se s úlohami a řešení úloh. Během poslechu žák uslyší každou nahrávku dvakrát. Žák může do testového sešitu psát a dělat si poznámky. Odpovědi žák zapisuje do záznamového archu. Během testování není povoleno používat žádné pomůcky.
Žák dovede:
Hodnocení
Principy hodnocení receptivní řečové dovednosti (poslech) vycházejí
z typů úloh, které jsou do didaktického testu na základní úrovni
obtížnosti zařazeny (uzavřené úlohy a otevřené úlohy se stručnou
odpovědí). Za každou správně vyřešenou úlohu žák získá stanovený
počet bodů (1–2 body). Za nesprávnou nebo neuvedenou odpověď se body
neodečítají. U otevřených úloh není předmětem hodnocení pravopis, ale
rozpoznatelný význam zapsané odpovědi.
Čtení a jazyková kompetence – testový sešit je rozdělen na pět částí, které jsou uvedeny instrukcemi v českém jazyce. Po instrukcích zpravidla následuje výchozí text a k němu se vztahující úlohy. Úlohy mohou být zařazeny před výchozím textem tehdy, pokud to vyžaduje ověřovaná dovednost (např. dovednost vyhledat a shromáždit informace z textu). Žák může do testového sešitu psát a dělat si poznámky. Odpovědi žák zapisuje do záznamového archu. Během testování není povoleno používat žádné pomůcky.
Čtení:
Žák dovede:
Hodnocení
Principy hodnocení receptivní řečové dovednosti (čtení) vycházejí
z typů úloh, které jsou do didaktického testu na základní úrovni
obtížnosti zařazeny (uzavřené úlohy). Za každou správně vyřešenou
úlohu žák získá stanovený počet bodů (1–2 body). Za nesprávnou nebo
neuvedenou odpověď se body neodečítají.
Jazyková kompetence:
Hodnocení:
Principy hodnocení jazykové kompetence žáka vycházejí z charakteru
požadavků na jednotlivé řečové dovednosti.
<h2> Písemná práce</h2>
Písemnou práci tvoří dvě části, které jsou uvedeny instrukcemi v českém jazyce a zadáním v jazyce českém nebo španělském. Délka požadovaného textu je dána slohovým útvarem a ověřovanými dovednostmi a je vždy v instrukcích vyjádřena povoleným rozsahem textu. Žák má možnost si dělat během testování poznámky a/nebo vypracovat koncept. Odpovědi žák zapisuje do záznamového archu. Během testování je povoleno používat slovníky, které neobsahují přílohu věnovanou písemnému projevu.
Žák dovede:
Hodnocení
Úroveň komunikativní kompetence pisatele je posuzována ve vztahu ke
komunikačnímu záměru, tj. zda pisatel dokázal sdělit to, co sdělit měl,
a s ohledem na posuzovanou úroveň, tj. jak pisatel sdělil to, co sdělit
měl. Principy hodnocení písemné práce tedy nejsou založeny na prostém
sčítání chyb, ale v prvé řadě na tom, zda pisatel dosáhl
komunikačního záměru. Komunikační záměr je specifikován v zadání
písemné práce a kvalita jeho splnění je posuzována prostřednictvím
kritérií hodnocení. Kritéria hodnocení umožňují posuzovat písemný
projev žáka z několika hledisek, respektive posuzovat odděleně různé
charakteristické prvky písemného projevu žáka. Odděleně je posuzován
obsah, organizace, slovní zásoba, mluvnice atd. Každému posuzovanému prvku
písemné práce jsou přiděleny body, jejichž součet dává výsledné
skóre. V následující tabulce je uvedeno, co vše může být hodnoceno.
Podle povahy zadání mohou, ale nemusí být použity všechny položky
z tabulky, např. u vzkazu nebudou hodnoceny formální
náležitosti textu.
Zadání/Obsah
Formální a obsahová koherence
Jazykové prostředky, jazykové funkce
Hodnocení písemného projevu žáka se řídí závaznými kritérii hodnocení a doporučeními v metodických
pokynech pro hodnotitele písemných prací.
<h2> Ústní zkouška</h2>
Samotná ústní zkouška trvá 15 minut. Před zahájením ústní zkoušky má každý žák 15 minut na přípravu. Žák má možnost si během přípravy vypracovat poznámky a poté je při ústní zkoušce používat. Během přípravy na ústní zkoušku je povoleno používat slovníky. Při přípravě i v průběhu zkoušení žák pracuje s pracovním listem, který konkretizuje zadání ústní zkoušky. Pracovní list má pro všechna zadání jednotnou strukturu (počet částí zkoušky, čas vymezený na jednotlivé části zkoušky apod.).
Pracovní list je tvořen čtyřmi částmi:
1. část – Motivační úvod a reakce žáka na otázky
zkoušející/-ho; otázky se týkají všeobecných témat.
2. část – Samostatný ústní projev žáka s využitím osnovy a
stimulu/-ů (např. fotografie, mapka).
3. část – Samostatný ústní projev nebo ústní interakce s ohledem na
specifické/odborné téma, které si stanovuje sama škola.
4. část – Ústní interakce mezi žákem a zkoušející/-m v rámci
běžných komunikačních situací.
1.-3. část:
Žák dovede:
4. část – interakce:
Hodnocení
Úroveň komunikativní kompetence žáka je posuzována ve vztahu ke
komunikačnímu záměru, tj. zda žák dokázal sdělit to, co sdělit měl, a
s ohledem na posuzovanou úroveň, tj. jak žák sdělil to, co sdělit měl.
Principy hodnocení ústního projevu žáka tedy nejsou založeny na pouhém
sledování chyb, ale v prvé řadě na tom, zda žák dosáhl komunikačního
záměru. Komunikační záměr je specifikován v zadání každé části
ústní zkoušky a kvalita jeho splnění je posuzována prostřednictvím
kritérií hodnocení. Kritéria hodnocení umožňují posuzovat ústní projev
žáka z několika hledisek, respektive posuzovat odděleně různé
charakteristické prvky ústního projevu. V rámci ústního projevu žáka se
podle povahy zadání v jednotlivých částech ústní zkoušky hodnotí:
Zadání
Jazykové prostředky přesnost jazykových prostředků a vliv na srozumitelnost sdělení
Jazykové funkce
Formální a obsahová koherence
Interaktivní dovednosti
Zvuková stránka jazyka
Hodnocení ústního projevu žáka se řídí závaznými kritérii
hodnocení a doporučeními v metodických
pokynech pro hodnotitele a zkoušející.
Pro náhled do celého katalogu o základní (i vyšší) maturitní zkoušce ze španělského jazyka, navštivte, prosím, stránky NOVÁ MATURITA.