Vydáno dne 08.10.2021
Vedle nepravidelných sloves jako TENER, HACER, HABER, ad. jsou i skupiny,
které mají některé změny společné. V dnešním článku si je
přiblížíme.
Ve španělštině existuje celá řada nepravidelných sloves. Ta mají mnohdy až chaoticky nepravidelné tvary v různých časech a osobách oznamovacího či spojovacího způsobu. Tato slovesa se obvykle dají dohledat v gramatických příručkách či slovnících a jsou vyobrazeny přehledně v tabulkách. Patří sem například ESTAR, SABER, VOLVER, TENER, ANDAR, PONER, atd.
Vedle toho jsou ale skupiny nepravidelných sloves, které mají nepravidelnosti shodně tvořené a mohou se tak řadit do skupin. Na tato slovesa, respektive na přehled jednotlivých skupin, se dnes zaměříme. Každou skupinu budeme na webu probírat podrobněji v jednotlivých článcích.
Tato skupina má dále dvě podskupiny:
Slovesa, která zdvojují kmenovou samohlásku z E na IE v oznamovacím způsobu a spojovacím způsobu (potažmo rozkazovacím způsobu, který je tvořen fúzí obou předešlých)
Jedná se o slovesa první (-AR) a druhé (-ER) slovesné třídy.
Zástupci této skupiny: cerrar, entender, calentar, pensar, sentar, empezar, concertar, apretar, helar, ad.
Slovesa, která zdvojují kmenovou samohlásku z O na UE v oznamovacím způsobu a spojovacím způsobu (potažmo rozkazovacím způsobu, který je tvořen fúzí obou předešlých)
Opět se jedná o slovesa první (-AR) a druhé (-ER) slovesné třídy.
Zástupci této skupiny: contar, probar, rogar, sonar, resolver, costar, absolver, oler, mover, mostrar, ad.
Ke změně u těchto sloves dochází v přítomném čase oznamovacího způsobu, spojovacího způsobu, a tudíž i rozkazu. Dále se mění minulý čas prostý oznamovacího způsobu, minulý čas spojovacího způsobu (a tudíž i nepoužívaný budoucí subjunktiv) a gerundium.
Jedná se o slovesa 3. třídy (-IR), ještě konkrétněji zakončená na: -EBIR, -EDIR, -EGIR, -EÍR, -EMIR, -ENCHIR, -NEDIR, -EÑIR, -ESTIR, -ETIR.
Příklady sloves této skupiny: servir, pedir, reír, repetir, vestir, seguir, freír, elegir, competir, corregir, atd.
Opět máme dvě podskupiny:
U sloves této skupiny dochází ke stejným změnám jako ve skupině 1A (tedy zdvojení E na IE v přítomném indikativu, subjunktivu a imperativu). Kromě toho ale dochází k redukci na I v minulém čase prostém )ve třetích osobách). Ten je výchozí pro tvorbu minulého spojovacího způsobu, změny se projevují tedy i zde (+ subjunktiv budoucí). Poslední změna postihuje gerundium.
Do této skupiny patří slovesa 3. slovesné třídy (-IR), přesněji: -ENTIR, -ERIR, ERTIR, a některá další.
Příklady: sentir, mentir, referir, divertir, herir, preferir, sugerir, convertir, ad.
Změny ze skupiny 1B se promítají i do této skupiny. Oproti tomu dochází k další změně, a to k redukci na U. děje se tak u minulého času prostého v oznamovacím způsobu, u minulého (a budoucího) subjunktivu a u gerundia.
Jedná se o slovesa dormir a morir.
Tato skupina sloves vsouvá do kmene -Z- před A a O tak, aby byla výslovnost nadále měkká. Děje se tak v první osobě jednotného čísla přítomného času oznamovacího způsobu, v rozkazovacím způsobu a ve spojovacím způsobu přítomného času.
Patří sem slovesa druhé (-ER) a třetí (-IR) třídy, přesněji: -ACER, -ECER, -OCER, -UCIR (ne však slovesa na – DUCIR).
Zástupci skupiny: conocer, nacer, obedecer, parecer, lucir, agradecer, ofrecer, ad.
Slovesa v této skupině mají změnu C na ZC stejnou jako skupina č. 4. Dále se ale, vlivem latiny, mění v minulém čase prostém oznamovacího způsobu a v minulém spojovacím způsobu (resp. budoucím) C na J.
Patří sem slovesa zakončená na -DUCIR.
Příklady: introducir, conducir, producir, reducir, deducir, ad.
V této skupině se vkládá -Y- před A, E, O, aby se zachovala výslovnost /j/ . Dochází k tomu téměř ve všech osobách oznamovacího způsobu přítomného času, ve spojovacím způsobu přítomného času a v rozkazu. Dále také ve třetích osobách minulého času prostého oznamovacího způsobu a ve všech osobách minulého (a budoucího) spojovacího způsobu. v poslední řadě také u gerundia.
Patří sem výhradně slovesa ze třetí slovesné třídy (-IR).
Některé příklady: huir, afluir, distribuir, excluir, infruir, concluir, sustituir, destruir, contribuir, atd.
Protože by i tak v tom mohl být zmatek, mohla by pomoci následující tabulka, která zachycuje jednotlivé skupiny a jejich změny: